Hver eneste reise har kraften til å knytte oss sammen. Kraften til å bevege oss og verden fremover. Derfor har vi forpliktet oss til å redusere vår påvirkning på planeten vi elsker å utforske, gjennom bærekraftige innovasjoner og en lang tradisjon for å designe produkter som er holdbare og bygget for å vare.
Utforsk vårt engasjement for bærekraft nedenfor.
PRODUKT
INNOVASJON SOM DRIVER BRANSJEN FREMOVER
I over hundre år har Samsonite vært ledende - vi var først ute med den første spinnerbagasjen med fire hjul og trepunktslåsing - og vi har vært ledende innen bærekraft. Men vi stopper ikke der.
Teamene våre er opptatt av å identifisere innovasjoner som bidrar til å redusere miljøpåvirkningen vår. Ved å utvikle bagasjekolleksjoner i begrenset opplag som viser frem de nyeste oppdagelsene våre, genererer vi nye ideer til fremtidige gjennombrudd.
Et eksempel på dette er vår limited edition Proxis Circular, som ble lansert i 2025 og er laget av minst 60 % biosirkulære og resirkulerte materialer. For første gang har vi brukt resirkulert matolje, innsamlet fra restaurantkjøkken, til å lage det ultralette og slitesterke Roxkin™-materialet som utgjør det ytre skallet på dette produktet.

HOLDBARHET SOM VARER HELE VEIEN
Det mest holdbare produktet er det som varer lengst. Derfor har det alltid vært en del av vår arv å skape produkter som kombinerer holdbarhet, høy kvalitet og funksjonalitet.
Produktene våre gjennomgår grundige tester for å sikre at de tåler påkjenningene ved bruk og for å bevise at de er pålitelige på lang sikt. Mange av våre produksjonspartnere har egne laboratorier der poser og skall gjennomgår en rekke strenge tester for å sikre at produktene oppfyller våre spesifikke krav.

Falltester:
Bagasjen kjøles ned til ekstremt lave temperaturer, lastes med vekter og slippes gjentatte ganger fra ulike høyder ned på hjul og skall for å teste hvor motstandsdyktig den er mot støt.

Testing av glidelåser:
Glidelåsene åpnes og lukkes tusenvis av ganger for å sikre holdbarhet og lang levetid.

Testing av hjul:
Koffertene rulles over ujevnt underlag i flere kilometer for å teste hjulenes utholdenhet og ytelse.

Testing av håndtak:
Skulderstropper, veske- og trekkhåndtak på vesker og kofferter utsettes for gjentatte løft og trekk for å vurdere styrken og holdbarheten.

Temperatur- og fuktighetstester:
Produktene testes under ekstreme temperaturer og varierende luftfuktighet for å evaluere materialenes holdbarhet og motstandskraft under ulike miljøforhold.

Tumble-test:
Kofferten placeres i en stor roterende maskine, hvor den rulles over træ- og metalforhindringer for at simulere de belastninger, der opstår under bagagehåndtering på rejser.
BEDRE REPARERBARHET
Vi har tilbudt reparasjonstjenester siden 1976 for å hjelpe kundene våre med å forlenge levetiden til produktene sine.
Vi arbeider for å gjøre produktene våre enda enklere å reparere. Vi tar hensyn til reparasjoner i utformingen av produktene våre, bruker flere selvreparerende komponenter, sørger for at deler fra ulike kolleksjoner passer bedre sammen og bruker materialer som er enklere å demontere, for eksempel deler som kan klipses inn eller skruer i stedet for nagler. Som en del av våre omfattende produktgarantier, som dekker både materialer og produksjon, tilbyr vi nå reparasjonstjenester i rundt 70 land over hele verden, inkludert i mange av butikkene våre.
For å finne ut mer om reparasjonsalternativene for produktet ditt, inkludert kostnader, kan du gå til vår reparasjonsside nedenfor:

MER HOLDBARE MATERIALER
Vi utvikler kontinuerlig produktene våre for å redusere miljøavtrykket vårt ved å integrere mer bærekraftige materialer, for eksempel resirkulerte materialer, samtidig som vi sikrer produktenes bærekraft. I 2024 kom omtrent 47 % av Samsonites nettoomsetning fra produkter som inneholder resirkulerte materialer*.
Siden vår første kolleksjon med resirkulert PET-plast fra vannflasker har vi fortsatt å utvide bruken av resirkulert polyester i både fôr og ytterstoff.
Vi lanserte Samsonite S'Cure Eco - vår første koffert med et ytre skall som delvis var laget av resirkulert polypropylen fra husholdningsavfall, for eksempel yoghurtbegre. I dag bruker vi dette materialet i flere av våre bestselgende hardskallmodeller.
Vi har gått bort fra resirkulert plast og har begynt å bruke resirkulert aluminium i deler av produktene våre, for eksempel i trekkhåndtaket på ESSENS Limited Edition. Materialet kommer fra kilder som fly og brusbokser. Vi jobber allerede med å introdusere dette også i hovedkolleksjonene våre.
*Selv om vi allerede bruker resirkulerte materialer i fôret på mange av produktene våre, jobber vi aktivt for å øke andelen resirkulerte materialer også i andre viktige deler - for eksempel i ytterhylsene og rørene til trekkhåndtaket. I 2024 vil andelen resirkulert materiale i produktene våre variere fra 0 % til 75 %.
SLUTTEN AV PRODUKTETS LIVSSYKLUS: Å LUKKE KRETSLØPET
Vi utforsker nye måter å hjelpe kundene våre med å resirkulere eller gjenbruke posene når de har nådd slutten av sin levetid.
Som et eksempel på hvordan resirkulering av gamle produkter kan føre til nye, lanserte vi i 2024 ESSENS Limited Edition - et innovativt skritt i retning av et mer sirkulært design. Det ytre skallet består av minst 35 % resirkulerte kofferter og minst 45 % annet resirkulert forbrukeravfall i vekt.
Så langt har vi gjennomført flere regionale pilotprosjekter i både Europa og Asia. Et inspirerende eksempel kommer fra Indonesia, der vi samlet inn over 2 000 brukte kofferter. I samarbeid med upcycling-organisasjonen WERGUD ble koffertene forvandlet til fargerike bord, gulvmatter og lekeområder - noe som ga nytt liv til Hang Tuah Park-området i Jakarta.

PLANETEN

100 % FORNYBAR ELEKTRISITET
I 2023 nådde vi for første gang 100 % fornybar energi i våre egne og drevne butikker, produksjons- og distribusjonsanlegg og kontorer - to år før det opprinnelige målet vårt. Dette ble oppnådd gjennom en kombinasjon av egen solenergi, deltakelse i grønne strømprogrammer og kjøp av sertifikater for fornybar energi. Vi har solcelleanlegg på plass ved anleggene våre i Oudenaarde i Belgia og Nashik i India.
UTSLIPP I VERDIKJEDEN
Størstedelen av karbonutslippene våre kommer fra materialene som brukes i produktene våre. For å redusere miljøpåvirkningen fokuserer vi på å øke bruken av materialer med lavere karbonutslipp, for eksempel resirkulert polyester, polypropylen, polykarbonat og aluminium.
For å formalisere forpliktelsen vår har vi satt oss et ambisiøst mål: å redusere utslippene fra innkjøpte varer og tjenester med 52 % per bruttofortjeneste innen 2030, basert på baseline for 2022. Dette målet er validert på konsernnivå gjennom Science-Based Targets-initiativet.


MER BÆREKRAFTIG EMBALLASJE
For å redusere avfallsmengden har vi etablert retningslinjer for bærekraftig emballasje i hele organisasjonen: Vi reduserer materialbruken, bruker emballasje som kan gjenbrukes og resirkuleres, og prioriterer mer bærekraftige materialer der det er mulig. Fra og med 2025 vil vi begynne å implementere disse prinsippene i hele virksomheten vår.
MENNESKER

PROFESJONELL UTVIKLING
Medarbeiderne våre er drivkraften bak virksomheten vår og bærekraftsarbeidet vårt. Vi har nådd målet vårt om å tilby alle ansatte muligheter for faglig utvikling innen utgangen av 2024 - ett år før planen.
Vi tilbyr muligheter som lederopplæring, kompetanseutvikling og verktøy for prestasjonsstyring til alle ansatte - i tråd med vår forpliktelse til å hjelpe medarbeiderne våre med å nå sitt fulle potensial.
KULTUR & INKLUDERING
Som en global merkevare omfavner vi mangfold og en kultur som gjenspeiler mange nasjonaliteter og bakgrunner. Vi streber etter å skape en inkluderende arbeidsplass og kultur der teamene våre kan vokse, samarbeide og trives sammen.
Gjennom vår halvårlige kultur- og inkluderingsundersøkelse får vi verdifull innsikt fra teamene våre. På bakgrunn av disse tilbakemeldingene vil vi fokusere på innovasjon, anerkjennelse, faglig utvikling og teamarbeid som nøkkelområder for vår fortsatte vekst.


TRYGGE ARBEIDSFORHOLD I HELE LEVERANDØRKJEDEN VÅR
Vi samarbeider tett med leverandørene våre for å sikre rettferdige og trygge arbeidsforhold. Alle leverandører av ferdige produkter, samt enkelte leverandører av råvarer og komponenter, blir bedt om å undertegne vårt etiske charter - en adferdskodeks som fastsetter ti grunnleggende prinsipper for å beskytte mennesker i leverandørkjeden vår. Leverandørene våre er også ansvarlige for å videreformidle våre forventninger til sine egne leverandører.
Vi inkluderer også noen av leverandørene våre i vårt Global Social Compliance Programme for å gjennomgå revisjoner. I løpet av året organiserer vi ulike aktiviteter, for eksempel leverandøropplæring, for å styrke forståelsen av sosial etterlevelse og hjelpe leverandørene med å forbedre resultatene sine i fremtidige sertifiseringer og revisjoner.
Transparens er en integrert del av arbeidet vårt. Siden 2017 har Samsonite Group jevnlig rapportert om bærekraftsarbeidet vårt - og vi fortsetter å gjøre det i dag.
I 2020 lanserte vi vår bærekraftstrategi Our Responsible Journey. Den bygger på mer enn 115 år med innovasjon og fungerer som vårt veikart mot 2030-målene våre.
OUR RESPONSIBLE JOURNEY